Raport Sprzedaży Power BI

Wiele małych i średnich firm nie analizuje sprzedaży, bo po prostu nie ma takiej potrzeby przy obrotach jakie dana firma osiąga. Jednak w fazie wzrostu biznesu przychodzi taki moment, gdy poziom skomplikowania działalności firmy uniemożliwia kontrolę sprzedaży dotychczasowymi metodami. W szczególności taka sytuacja ma miejsce, gdy firma dywersyfikuje kanały sprzedaży, np. obok sprzedaży detalicznej pojawia się hurtowa, własny sklep internetowy, inne platformy internetowe itd. Każdy z takich kanałów sprzedaży "produkuje" własny zestaw danych na temat sprzedaży, i takie dane mają różne formaty, w zależności od pochodzenia.

Można oczywiście ręcznie ładować takie dane do zbiorczych plików Excel, aby następnie wykonać na ich podstawie raporty o sprzedaży, ale minusem jest czasochłonność takiego rozwiązania (a co za tym idzie, koszty) a także ryzyko błędów. Świetnym rozwiązaniem takiego problemu jest raport sprzedaży Power BI.

Zalety takiego raportu Power Bi to między innymi:

  • Redukcja kosztów. Nie trzeba raportu przygotowywać regularnie od nowa – raz przygotowany raport Power BI będzie się odświeżał z zadaną częstotliwością o nowe dane. Zwykle wymagana jest minimalna ilość maintenance'u raportu, w przypadku, gdy coś się zmienia w strukturze danych źródłowych.
  • Przystępność informacji. Raporty w Excelu, ze względu na swój statyczny charakter, wymagają jednak pewnego wysiłku w odbiorze – ponieważ składają się na ogół z wielu arkuszy, samo poszukiwanie konkretnej informacji może sprawiać trudność. W Power BI, dzięki architekturze raportu umożliwiającej filtrowanie danych i przechodzenie od ogółu do szczegółu (drill-down i drill-through), mamy te wszystkie informacje w zasięgu kliknięcia myszki.
  • Szybkość dostępu do aktualnej informacji. Raporty w Excelu przygotowywane są z określoną częstotliwością, często raz na miesiąc, tak więc na dzisiejsze dane trzeba czekać średnio kilka tygodni. Nijak ma się to do potrzeby bieżącego nadzoru nad firmą. Raporty Power BI mogą odświeżać się kilkadziesiąt razy dziennie, jest to dostęp do informacji praktycznie w czasie rzeczywistym.

Poniżej przedstawiamy Państwu przykładowy raport sprzedaży Power BI. Dzięki takiemu raportowi można w czasie rzeczywistym śledzić zdarzenia w firmie, wybierać dowolny okres czasu, który chcemy poddać analizie, jak również filtrować sprzedaż wg kategorii asortymentu czy kanału sprzedaży. Wszystkie kategorie w razie potrzeby można porównywać do założeń budżetu.

Przykładowy raport sprzedaży Power BI przedstawiamy poniżej:

Korzyści z wdrożenia raportu sprzedaży w Power BI to między innymi:

  • Czytelność: dzięki zastosowaniu wykresów do wizualizacji danych
  • Wszechstronność: W raporcie można porównywać nie tylko wartość sprzedaży, ale także podłączyć dane z kosztami, i badać rentowność do poziomu pojedynczego produktu.
  • Wielowalutowość: w razie potrzeby raport można wzbogacić o funkcjonalność automatycznego przeliczania wartości sprzedaży na wybraną walutę.
  • Aktualność: raport prezentuje zawsze najnowsze dane dostępne w źródłach, czyli np. systemach ERP, z których zaciągane są dane do raportu.
  • Kontrola dostępu: dzięki publikacji raportu w Power BI Service, dostajemy możliwość kontrolowania, kto ma dostęp do raportu, jest również możliwość udostępniania tylko części raportu konkretnym użytkownikom (row level security)

Podsumowanie

Dzięki graficznej formie prezentacji danych, a także agregacji danych z różnych źródeł, raport sprzedażowy Power BI jest świetnym narzędziem dla każdego menedżera odpowiedzialnego za sprzedaż. Pozwala on nie tylko kontrolować bieżące zdarzenia w firmie, reagować szybko na problemy, ale także antycypować dalszy rozwój wypadków, jeśli chodzi o trendy w sprzedaży.

Skontaktuj się z nami

Kontakt